CCHA Historical Studies, 71 (2005), 110-113
Indre
CUPLINSKAS
Guns and Rosaries: The Use
of Military Imagery in the French-Canadian Catholic Student Newspaper JEC
From 1935 to 1945 the use of military imagery was
common in the Catholic French-Canadian student publication JEC. In this respect, the newspaper, published by the Jeunesse
étudiante catholique, a member of the larger Specialized Catholic Action
movement, was following the lead of both the Magisterium and other lay
movements, particularly in Europe. This article explores the use of the imagery
of war and conflict in JEC. The
rhetoric is situated in the larger Catholic context, with particular attention
given to the sacrament of confirmation and the feast of Christ the King, each
of which served to bolster the use of military images. In the newspaper JEC, French-Canadian students were
called to join spiritual armies and to do battle against a variety of enemies
from communism to boredom. An analysis of the nature and use of the imagery is
followed by a look at its decline with the outbreak of war in 1939.
De 1935 à 1945, la publication étudiante catholique
canadienne-française JEC faisait souvent usage d’images militaires. À
cet égard, le journal, publié par la Jeunesse étudiante catholique (member de
l’Action catholique spécialisée), suivait l’exemple du Magisterium et d’autres
mouvements laïcs, particulièrement en
Europe. L’article examine l’utilisation d’images de guerre et de conflit dans
le JEC. La rhétorique y est plaçée dans un contexte catholique plus large en
portant une attention particulière au sacrement de la confirmation et à la Fête
du Christ-Roi, car tous deux encourageaient l’utilisation d’images militaires.
Dans le journal JEC, les étudiants canadiens-français étaient appelés à faire partie
de forces armées spirituelles et de livrer un combat contre une foule d’enemis,
parmi lesquels le communisme et l’ennui.
L’analyse de la nature et de l’utilisation des images est suivie d’un examen du
déclin de cette tendance suite au début de la guerre de 1939.
Terence
J FAY SJ
From
the Tropics to the Freezer: Filipino
Catholics Acclimatize to Canada, 1972-2002
Newcomers to Canada in the last forty years,
Filipinos Catholics have not yet become the subject of serious historical inquiry.
In this study, the techniques of narrative analysis are employed along with the
traditional methods of history in order to incorporate the contemporary
experiences of living human beings into historical analysis. As a people,
Filipinos share the double bond of faith and ethnicity, and despite external
pressures, are firmly committed to the preservation of both their religious and
cultural values in the Canadian context. The essay first discusses the Filipino
Canadian ability to acclimatize to the Canadian social and cultural
environment. Next, it explores the personal and cultural clashes, which
parents, grandparents, and children experience as part of the rite of passage
to a new home. Lastly, consideration will be given to the positive contributions
made by Filipino Canadians in the process of their integration into Canadian
life.
Au Canada depuis seulement quarante ans, les Catholiques philippins n’ont pas
encore fait l’objet d’une étude historique approfondie. L’étude présente
emploie des techniques d’analyse narrative ainsi que des methods de recherche
historique traditionnelles dans le but d’incorporer l’expérience contemporaine
de personnes encore vivants à une analyse historiographique. En tant que
peuple, les Philippins partagent avec les autres catholiques un héritage commun
en matière de foi et d’ethnicité. De plus, malgré les pressions externes, ils
demeurent engagés à la conservation de leurs valeurs religieuses et culturelles
au Canada. En premier lieu, l’article s’intéresse à la capacité d’adaptation
des Philippins dans un milieu socio-culturel canadien. Ensuite, il explore les
conflits personnels et culturels qu’ont vécu parents, grand-parents et enfants
lors du passage d’un pays à l’autre. En dernier lieu, on considère la
contribution positive à la société canadienne qu’ont apportée les Philippins
canadiens par le biais de leur integration à la société canadienne.
John FITZGERALD
Departures of the Forgotten Bishop:
Thomas Francis Brennan (1855-1916) of Dallas and St. John's
Virtually
unknown to Canadian and American Catholic historiography, at age thirty-seven
Thomas Francis Brennan was a highly acclaimed choice to be the first Bishop of
Dallas, Texas. Not long afterward, he subsequently was appointed Auxiliary
Bishop of St. John's, Newfoundland, but without right of future succession.
Until now, the reasons for his short episcopal career have remained somewhat of
a mystery. This essay provides a preliminary examination of Brennan's life and
career in Dallas. It explores the reasons for his sudden departure from Dallas
and his unlikely appointment to St. John's.
It seeks to cast light on the state of Newfoundland Catholicism in the
early 1890s, and examine the Vatican's responses to what became an embarrassing
ecclesiatical appointment.
Pratiquement
inconnu de l’historiographie catholique canadienne et américaine, Thomas
Francis Brenann, à l’âge de 37 ans, est devenu le premier évêque de Dallas, au
Texas, suite à une nomination grandement acclamée. Peu de temps après, il fut
nommé évêque de Saint-Jean, Terre-Neuve, mais sans droit successoral. Jusqu’à
maintenant, les raisons derrière sa courte carrière épiscopale demeurent un
mystère. Le present article offre un examen préliminaire de la vie et de la
carrière de Brennan à Dallas. Il vise à explorer les causes de son soudain
départ de Dallas et de sa nomination surprenante à Saint-Jean, tout en tentant
d’éclaircir le catholicisme de
Terre-Neuve au début des années 1890 et en examinant la réaction du Vatican
suite à une nomination épiscopale particulièrement gênante.
Sheila ROSS
Faithful Companions of Jesus in the Field of
Education in Brandon, Manitoba, 1883-1895
This paper endeavors to establish the reasons for
the failure of a mission established by the Sisters Faithful Companions of
Jesus in Brandon during the latter part of the nineteenth century.
Invited by Archbishop Taché, the sisters were to be part of a network of
services to insure the transmission of Catholic values, culture and education
in the Northwest. An examination of their work in education reveals
anti-Catholic sentiment that was fueling the flames of a larger battle being
fought throughout Manitoba as the rights of Catholics to a denominational
education were being called into question.
Cet article vise à identifier les causes de l'échec de la mission des sœurs, Fidèles compagnes de Jésus de Brandon
à la fin du dix-neuvième siècle. Suite à l’invitation de l'archevêque Taché,
les sœurs devaient faire partie d'un réseau de services visant à assurer la transmission
des valeurs, de la culture et de l'éducation catholiques dans le
Nord-Ouest. Un examen de leur oeuvre dans le secteur de l'éducation révèle
l’anti-catholicisme qui animait un combat plus general partout au Manitoba et
qui remettait en question le droit à une éducation catholique.
Myroslaw TATARYN
Harvesting Heritage Seeds in Prairie Soil: The Role
of Ukrainskyi holos in the Formation
of the Identity of the Ukrainian Greek Orthodox Church of Canada
In Saskatoon, in July 1918 members of the Ukrainian settlement community met in
order to address issues affect ing the religious life of that community. The
result of this meeting was the establishment of a uniquely Canadian Church: the Ukrainian Greek Orthodox Church of
Canada. This paper looks at the editorial
content of the Winnipeg newspaper Ukrainskyi
holos in order to demonstrate how this event is rooted in the community's
desire for the Ukrainian Catholic Church to function, as it had in Ukraine, as
a defender of the interests of the people and a bulwark against discrimination
and oppression. As it became evident to community leaders that the Roman
Catholic Church was unable to fulfill this role, they began to envision the
creation of a new entity: a Ukrainian Canadian Orthodox Church. However, the
decision of the July 1918 meeting although greeted by the editors of Ukrainskyi holos does not seem to have
been pre-planned.
En juillet 1918, à Saskatoon, les membres de la
nouvelle communauté ukrainienne se sont rencontrés afin de traiter des questions
concernant la vie religieuse de la communauté. Cette rencontre mena à la
création d'une église uniquement canadienne : l'Église ukrainienne grecque
orthodoxe du Canada. L'article examine le contenu éditorial du journal Ukrainskyi
holos
de Winnipeg afin de démontrer comment cet événement reflète le desire d'assurer
que l'église catholique ukrainienne fonctionne comme elle l'avait fait en
Ukraine, c'est-à-dire à titre de défenseur des intérêts du peuple et de
bouclier contre la discrimination et l'oppression. À mesure que les leaders de
la communauté ont constaté que l'Église catholique de Rome ne pouvait jouer ce
rôle, ils ont conçu une nouvelle entité: une église orthodoxe ukrainienne
canadienne. Toutefois, ce résultat de la rencontre de juillet 1918, bien que
salué par les éditeurs de l'Ukrainskyi holos, ne semble pas avoir été planifiée
à l'avance.