CCHA
Historical Studies, 68 (2002), 134-139
Abstracts/Résumés
Sheila Andrews
Gender and Nationalism: Acadians, Québécois, and Irish
in New Brunswick Nineteenth-Century Colleges and Convent Schools, 1854-1888
Through
analysis of the records of New Brunswick colleges and convent schools,
newspaper accounts of their activities and memoirs of those involved, this
paper examines attitudes to nationalism. It finds that the institutions that
included students from Quebec, Acadians, and students of Irish background
encouraged bilingualism for all students but also reflected the tensions in New
Brunswick society by developing different forms of nationalism. In the colleges, the response was shaped by a gendered
image of nationalism as emulation between the students of different origins and
a blend of nationalism as common dislike of British colonial actions in the
past and of pride in the current achievements of Britain and Queen Victoria. In
the convents, collaboration, rather than emulation, was encouraged and
nationalism was expressed as a common pride in surviving persecution and
establishing unity in religion. These patterns were reflected in the subsequent
behaviour of the former students, influencing politics, business, and community
life.
Comme le
révèlent les registres des collèges et des couvents, les comptes rendus dans la
presse et les mémoires de personnes concernées, les institutions du
Nouveau-Brunswick qui accueillaient des étudiants québécois, acadiens et
d’ascendance irlandaise, encourageaient le bilinguisme, non sans raviver les tensions
liées au développement du nationalisme. Dans les collèges, la réponse se
traduisait par une émulation entre étudiants, et par un nationalisme mixte,
partagé entre la fierté qu’inspiraient les réalisations de la reine Victoria,
et le dégoût du colonialisme antérieur. Dans les couvents, on encourageait la
collaboration, plutôt que l’émulation, et le nationalisme était considéré comme
une fierté commune, dans un contexte marqué par l’unité religieuse établie et
la persécution subsistante. Ces formes de nationalisme se reflétèrent par la
suite dans le comportement d’anciens étudiants, qui influencèrent les
politiques, les affaires et la vie communautaire.
Terence J. Fay
Catholic
Piety or Ecumenical Spirituality? The Canadian Messenger in the 1960s
The 1960s
proved to be a pivotal period of Catholic evolutionary transformation. This was
the time of the Second Vatican Council when the assembled fathers connected
with the roots of the early Church. The pages of the Messenger of the Sacred
Heart reflect the changing attitudes of Canadian Catholics toward
interdenominational participation and shared social involvements. The magazine
looked to the bishops, theologians, and observers at the Council to renew
Canadian Catholic spirituality, to pave the way for reunion with separated
brothers and sisters, and to extend social justice to the world community. The
articles of the Messenger and the responses of its readers during this
pivotal period revealed Canadian Catholics in transition. The magazine elaborated
the Council’s emphasis on Christian commitment in justice issues, such as,
caring for the needy, respect for minority groups, concern for developing
nations, and the promotion of nuclear disarmament. Focussed on the love
of Christ and mirroring Canadian Catholics in the mainstream, the Messenger
in the 1960s hoped that, by supporting human rights and encouraging
responsibility, it would shape a better society.
Période-clé
dans l’évolution du catholicisme, les années 1960 furent marquées par le concile
Vatican II, où les pères conciliaires rassemblés renouèrent avec les racines de
l’Église. Dans ce contexte, les articles et le courrier des lecteurs parus dans
le Messenger of the Sacred Heart, révèle un catholicisme canadien en
transition: ils reflètent les attitudes changeantes des catholiques canadiens
envers la participation interconfessionelle et les engagements sociaux
oecuméniques. Le Messenger comptait en effet sur les évêques, les
théologiens et les observateurs de Vatican II pour le renouveau de la
spiritualité catholique canadienne, pour une ouverture de conciliation avec
les soeurs et les frères séparés, et pour la promotion de la justice sociale
dans la communauté mondiale. De plus, ce magazine donna un accent conciliaire
à un engagement se traduisant par l’attention aux démunis, le respect des
minorités, l’intérêt porté aux nations en voie de développement et la promotion
du désarmement nucléaire. Centré sur l’amour du Christ, le Messenger des
années 1960 espérait en somme promouvoir une société meilleure en supportant
les droits de la personne et en encourageant une prise de conscience sociale.
Il exprimait à cet égard la pensée d’une majorité de catholiques canadiens.
John Edward FitzGerald
The “Year
of Joy” and Centenary Revnovations to the Cathedral, St. John’s Newfoundland,
1953-55
In 1955, the Roman Catholic Church in
Newfoundland celebrated the centenary of the consecration of the Cathedral in
St. John’s. Built as the dream of the Irish Franciscan bishop of St. John’s,
Michael Anthony Fleming, the cathedral was endowed with the finest works of
renowned Irish neoclassical and naturalistic artists. For the most part,
subsequent additions did nothing to damage the ultramontane character of the
building. In 1952, faced with the centenary of the consecration, Archbishop
P.J. Skinner decided to give the cathedral a facelift. Unfortunately the
renovations undertaken by the Rambusch Decorating Company of New York destroyed
a number of key elements of the neoclassical Irish art and liturgical fittings,
particularly memorials donated by parishioners. The 1953-55 renovations cast a
shadow over the celebrations of the centenary, and caused parishioners to
regret the destruction of statuary and monuments which represented their Irish-Newfoundland
cultural heritage.
En 1955, l’Église catholique romaine
de Terre-Neuve célébra les cent ans de la cathédrale de Saint-Jean. Construite
selon le voeu de l’Évêque de Saint-Jean, le franciscain irlandais Michael
Anthony Fleming, la cathédrale fut d’emblée rangée parmi les plus belles
oeuvres des artistes néoclassiques et réalistes irlandais de renom. Dans la
plupart des cas, les ajouts ultérieurs n’altérèrent pas le style ultramontain
de l’édifice. En 1952, l’archevêque P. J. Skinner décida de rénover la
cathédrale en prévision du centenaire de sa consécration. Malheureusement, les
rénovations entreprises par la Rambusch Decorating Company de New York
détruisirent un certain nombre d’éléments clés du style néoclassique
irlandais, et des installations liturgiques, dont les monuments commémoratifs
offerts par les paroissiens. Ces rénovations, qui durèrent de 1953 à 1955,
assombrirent les célébrations du centenaire, et firent regretter la destruction
de la statuaire et des monuments qui constituaient l’héritage culturel
irlandais à Terre-Neuve.
Frederick J. McEvoy
The Establishment of Diplomatic Relations Between
Canada and the Vatican, 1969
The establishment of official diplomatic relations
between Canada and the Vatican was long a matter of controversy within the
country; domestic political considerations overrode foreign policy concerns for
the Canadian government. In the 1960s increasing secularization and the growth
of the ecumenical movement weakened but did not eliminate opposition. At the
same time, the need to show that the federal government could adequately care
for the needs of francophone Canadians posed a strong motive for proceeding.
The political will to bring the issue to a successful conclusion came from
Prime Minister Trudeau, who was not prepared to tolerate the hesitancies of the
past. Willing to face the remnants of non-Catholic opposition, the misgivings
of the Canadian Catholic hierarchy, and the concerns of the Vatican, he was
primarily responsible for the agreement reached with the Vatican in October
1969.
L’établissement de relations diplomatiques officielles
avec le Vatican fut longtemps un sujet de controverse au Canada, du fait que
les intérêts du gouvernement prévalaient contre les affaires étrangères. Dans
les années 1960, l’essor de la sécularisation et de l’oecuménisme atténua les
tensions, sans pour autant les régler. Néanmoins, le souci du gouvernement
fédéral de veiller adéquatement aux besoins des Canadiens francophones, décida
du changement. La volonté politique de résoudre le conflit vint du Premier
ministre Pierre-Eliot Trudeau, qui n’était pas prêt à tolérer les hésitations
du passé. Résolu à faire face au reste de l’opposition non-catholique, aux
craintes du clergé catholique canadien et aux préoccupations du Vatican, il fut
à l’origine d’un accord avec le Vatican en octobre 1969.
Mark G. McGowan
What did Michael Power Really Want? Questions Regarding
the Origins of Catholic Separate Schools in Canada West.
Historians have been seriously divided on the question of
Bishop Michael Power’s support of state-funded Catholic separate schools in
Canada West. Historians with a bias towards the Catholic system argue that
Power was a staunch supporter of schools, thereby proving that the support of
Catholics for a separate system was unbroken since early colonial times.
Non-Catholic historians, some of whom are detractors of the separate school
system, retort that Power was a moderate who did not place much stock in separate
schools, even to the extent that he was willing to become the chair of the
first School Board governing the colony’s Common Schools. They cite Power’s
successor bishops, strident European-born ultramontanes, as the principal
advocates for separate Catholic schools. Once having identified the “second
hand” origins of these traditional arguments, this paper analyzes Power’s
school policies by a careful examination of his intellectual, spiritual, and
political formation, in addition to an exploration of his words and deeds. What
results is a revisionist account of Power’s attitude towards education and his
careful cultivation of a multifaceted plan for Catholic education, given the
evident ambiguities and uncertainties germane to the school systems of his
time.
L’appui de l’évêque Michael Power aux écoles catholiques
séparées et subventionnées de l’Ouest canadien, a fortement divisé les
historiens. Ceux penchant pour le système catholique soutiennent que Power
était un supporter loyal, prouvant de cette façon que la contribution des
catholiques à un système séparé remonte aux temps coloniaux. Les historiens
non-catholiques, dont quelques-uns déprécient au reste le sytème des écoles
séparées, affirment quant à eux que Power était un modéré qui n’investissait
pas beaucoup de fonds dans les écoles séparées, même dans l’éventualité de
devenir le président du premier conseil scolaire dirigeant les écoles publiques
de la colonie. Ils considèrent plutôt les évêques successeurs de Power,
ultramontains ardents d’origine européenne, comme les principaux avocats des
écoles catholiques séparées. En fait, cette thèse traditionnelle repose sur
des arguments de seconde main, car elle ne tient pas compte de la formation
intellectuelle, spirituelle et politique de Power, pas plus que de ses
déclarations et de ses actions, qui témoignent de son attachement à une
éducation catholique polyvalente, en dépit du flottement dans les systèmes
scolaires de son temps.
Peter Meehan
The East Hastings By-election of
1936 and the Ontario Separate School Tax Question
Integral to the development of
relations between Protestants and Catholics in Ontario, the East Hastings
By-Election of 1936 served as the turning point in the effort to bring closure
to the age-old school tax question.
Embodied in the work of the Catholic Taxpayer’s Association, led by
Toronto businessman Martin J. Quinn, the “Catholic Action” agitation had
negotiated the introduction that spring of amendments to Ontario’s restrictive
school tax laws with Liberal Premier Mitchell Hepburn. The by-election called
that fall, engaging the participation of the premier and leading Conservatives,
was important for its perception as a microcosm of provincial feeling over the
divisive issue. Quickly devolving into a bitter sectarian campaign, separate
schools, and Catholics in general were vilified at East Hastings. Publicly
humiliated by his first campaign loss, Hepburn would repeal the amendments the
following spring, effectively ending the work of the most successful movement
of Catholic Action in education, the Catholic Taxpayer’s Association.
Partie intégrante du
développement des relations entre catholiques et protestants en Ontario,
l’élection partielle à East Hastings à l’automne 1936 servit de pivot
aux efforts visant à régler la question de la taxe scolaire. Sous la forme
d’une association de contribuables catholiques, la Catholic Taxpayer’s
Association, dirigée par l’homme d’affaires torontois Martin J. Quinn,
l’Action catholique fut à l’origine des amendements aux lois sur la taxe
scolaire restrictive en Ontario, proposés par le Premier ministre libéral
Mitchell Hepburn. L’élection partielle, à laquelle participèrent les
conservateurs majoritaires, révéla par contre l’opinion des Ontariens sur
l’enjeu des amendements; elle dégénéra rapidement en une campagne sectaire, où
les écoles laïques et les catholiques en général furent calomniés. Humilié
publiquement par l’échec de sa première campagne électorale, le Premier
ministre Hepburn dut abroger les amendements au printemps 1936: d’où l’échec de
la Catholic Taxpayer’s Association comme organe de l’Action catholique dans
l’éducation.