CCHA
Historical Studies, 67 (2001), 80-82
Abstracts/Résumés
Raymond Huel
Archbishop Taché’s Relations with
the Oblate General Administration
This study
examines and analyses the relations of Bishop Alexandre-Antonin Taché of St.
Boniface with the Oblate General Administration in Paris. Contrary to Dom Paul
Benoît’s official biography, the sources of discord between Taché and the
General Administration were more than misunderstandings and they transcend
problems associated with distance and written communications. Some of the
difficulties were beyond Taché’s control, and illness often prevented him from
travelling to Europe to attend meetings of the General Chapter. These
contributing factors coalesced with decisions adopted by Taché to ensure the
efficient operation of his diocese and complicated his relations with Paris. As
an administrator, Taché was a micro manager who did not like to delegate
authority, and this resulted in disconcerting situations for those who served
under him. In the final analysis, Taché was the author of many of his difficulties
with the Oblate General Administration.
Cette étude met l’accent sur les relations entre Mgr
Alexandre-Antonin Taché de Saint-Boniface et l’Administration générale des
Oblats à Paris. À l’encontre de ce que Dom Benoît écrit dans sa biographie officielle,
les sources de discorde entre l’évêque et l’Administration générale étaient
plus que des malentendus et allaient au-delà des ennuis associés à la distance
et aux communications écrites. Certaines de ces difficultés étaient hors de la
portée de Taché, et la maladie l’a souvent empêché de se rendre en Europe pour
assister au Chapitre général de sa congrégation. Ces contretemps, mêlés aux
décisions prises par l’évêque pour assurer le bon fonctionnement de son
diocèse, compliquèrent davantage ses relations avec Paris. Comme
administrateur, Taché voulait tout gérer et n’aimait pas déléguer son autorité,
ce qui créa des situations pénibles pour ceux qui oeuvraient sous sa
juridiction. En dernière analyse, Taché fut l’auteur de la majorité de ses
difficultés avec l’Administration générale.
Jan Noël
Besieged
but Connected: Survival Strategies at a Quebec Convent
This article addresses the authority and
administrative skills of the nuns of the Hôpital-Général de Québec, concerning
itself with the period during and after the British Conquest. Their powers
relate to: (1) institutional organisation and traditions; (2) the fact that
laywomen of that period participated in economic enterprises; and (3) convent
connections with families in which women participated in the building of
clienteles. The article shows that in that religious community, which contained
a great many representatives of the leading families of New France, cloister
was quite a relative concept, given the importance of the institution’s social
relations.
Cet article soulè la question de l’autorité et de
l’habileté administrative des religieuses de l’Hôpital-Général de Québec, dans
le contexte qui a suivi la conquête anglaise (1759). Cette autorité s’explique
par 1) la tradition et l’organisation de l’institution; 2) la situation propre
aux femmes laïques de l’époque, tenues de participer aux entreprises
familiales; et 3) par les rapports des religieuses avec leurs familles, où les
femmes contribuaient à l’édification de “clientèles”. Dans cette communauté,
qui réunissait un nombre important de représentantes des grandes familles de la
Nouvelle France, le voeu de la clôture était toute relative, compte tenu de
l’importance des relations sociales pour l’institution.
W. Wallace Platt
From Professor to Pastor: George Bernard Flahiff and
the Experience of Vatican II
Appointed to the See of Winnipeg in 1961, George
Bernard Flahiff csb, superior general of the Basilian Fathers, while accepting
the office of archbishop with a strong feeling of inadequacy, nevertheless
appreciated the advantage he had of beginning his episcopal ministry with
participation in the Second Vatican Council, which was to begin a year later.
His background as a scholar and professor of history at the Pontifical Institute
of Mediaeval Studies, Toronto (1935-54), disposed him in a unique way to the
significance of the council in the life of the Church. The council inspired
his ministry profoundly and provided him with an organized and assured body of
doctrine. Ever the teaching bishop, Flahiff became an apostle of Vatican II,
communicating its spirit and doctrine to a variety of audiences in the United
States and Canada. His life and writing witness vividly to a great moment in
the history of the Church as experienced by one prominent Canadian bishop.
Nommé au siège épiscopal de Winnipeg en 1961, le
supérieur général des Pères Basiliens, Georges Bernard Flahiff, accepta la
charge d’archévêque malgré un fort sentiment d’insuffisance personnelle pour
la tâche. Sa formation académique et son expérience de professeur d’histoire à
l’Institut Pontifical d’Etudes Médiévales à Toronto (1935-1954) le prw
disposaient pourtant à saisir l’importance du Vatican
II dans la vie de l’Eglise. Ce concile l’inspirait profondément et lui
fournissait un corps de doctrine organisé et sûr. Il se fit ainsi un apôtre de
Vatican II, livrant son esprit et sa doctrine aux auditoires divers du Canada
et des Etats Unis. Sa vie et ses écrits nous révèlent un grand moment dans
l’histoire de l’Eglise.
John P. Portelli
Fr. Fortunato Mizzi’s Contribution to Maltese
Catholics in Toronto
This paper
focuses on the contribution of Fr. Fortunato Mizzi O.F.M. Cap. to the
foundation of the development of the Maltese community in Toronto as well as to
the establishment of the only Maltese National Parish in North America, St.
Paul the Apostle Church. The paper outlines the Fr. Mizzi’s work during his
29-year stay in Canada, and details and comments on the work he did between
1916 and 1922. The paper argues that Fr. Mizzi’s work and his vision of a
Maltese Mission eventually contributed to making the Maltese Catholics part of
the “third block” or “third force” of Canadian Catholics.
Cet article porte sur la contribution du Père
Fortunato Mizzi à la création et au développement de la communauté de Toronto,
aussi bien qu’à la fondation de seule paroisse nationale maltaise en Amérique
du Nord (St. Paul the Apostle Church). L’auteur souligne le travail du Père
Mizzi durant vingt-neufs ans, et étudie son apport entre 1916 et 1922. Il
démontre que sa vision de la mission maltaise a contribué à faire des
catholiques matlais un “troisième bloc” de catholiques canadiens.