CCHA Historical Studies, 66 (2000), 132-136
Abstracts/Résumés
Jeanne Beck
The Sisters of Service: Breaking Free of the Monastic Tradition to
Serve the Abandoned
The Sisters of Service is
the first Roman Catholic women’s religious order to have been founded by an
English-speaking Canadian, Catherine Donnelly. The daughter of an Irish
immigrant farmer in Alliston, ON, Catherine was a highly regarded teacher in
rural Ontario for thirteen years before she went out to Stettler, AB, in 1918
to teach in the rural public schools. A devout Catholic, she was profoundly
disturbed to discover that the Church’s religious orders, which were mainly
centred in the cities, were not providing religious, educational, medical, or
social services for European immigrants in recently settled country districts.
Her solution was to found a women’s order whose sisters would not dress in
traditional religious habits, or live in large city convents. The Sisters of
Service, which she founded in 1922, in what was a daring departure for a
conservative church, were stationed in twos or threes to teach in small public
schools, to bring medical and social services to isolated communities, and to
conduct worship services when no priest was available. Through Catherine’s
vision and endurance, the order succeeded, and became, following Vatican II, an
exemplar for the reorientation of all Canadian women’s religious orders.
Les Soeurs servantes sont le
premier ordre de religieuses catholiques romaines fondé par une Canadienne
anglophone, Catherine Donnelly. Fille d’un fermier irlandais établi à Alliston,
Catherine fut pendant treize ans une enseignante hautement considérée dans
l’Ontario rural. En 1918, elle quitta l’Ontario pour Stettler (Alberta), où
elle enseigna dans les écoles publiques rurales. Catholique dévote, elle
découvrit avec stupéfaction que les ordres de l’Eglise, installés
principalement dans les villes, n’offraient pas de services religieux,
éducatifs, médicaux ou sociaux aux immigrants européens établis dans les
régions. Elle résolut le problème en créant en 1922 un ordre de femmes qui ne
porteraient pas le costume religieux traditionnel et ne vivraient pas dans les
gros couvents urbains. Rompant audacieusement avec le conservatisme
ecclésiastique, les Soeurs servantes se séparèrent en groupes de deux ou de
trois pour enseigner dans le petites écoles publiques, apporter une aide
médicale et sociale aux communautés isolées, et assurer le service du culte
advenant qu’aucun prêtre ne soit disponible. Inspiré par la clairvoyance et la
ténacité de Catherine, l’ordre se maintint avec succès et devint, sous Vatican
II, un exemple de réorientation pour tous les ordres de Canadiennes.
Roberta Stringham Brown
A Canadien Bishop in
the Ecclesiastical Province of Oregon
Augustin Magloire
(Alexandre) Blanchet served as the first Roman Catholic Bishop of Walla Walla
and Nesqually (1846-1879), presently the Arch-diocese of Seattle. Based upon
the author’s translation of the bishop’s letterbooks and research in Quebec,
this article examines the influence of Blanchet’s experience in French Canada upon
his episcopacy in a U.S. territory. Significant were his missionary years among
Acadians and voyageurs, implication in the Patriote Rebellion of 1837 as pastor
of St-Charles-sur-le-Richelieu, and participation in the Ultramontane Catholic
revival as canon of the Cathedral of Montreal. This background is revealed, for
example, in the bishop’s handling of the Whitman massacre and in his later
emphasis upon Ultramontane practices and social intervention through
establishment of the French Canadian Sisters of Providence. Repercussions of
experiences in French Canada are evident as well in Blanchet’s defense of
frequently overlapping Native American and Catholic rights in the face an
anglophone and largely anti-Catholic government and population.
Augustin Magloire Alexandre
Blanchet fut le premier évêque catholique romain de Walla Walla et de Nesqually
(1846-1879), l’actuel archidiocèse de Seattle. Se basant sur sa traduction des
lettres imprimées de Mgr Blancet et de ses recherches au Québec, l’auteur
étudie l’expèrience de l’éveque au Canada française et son incidence sur son
épiscopat aux Etats-Unis. Ses années de mission chez les Acadiens et les
voyageurs, son implication comme pasteur de Saint-Charles-sur-le-Richelieu
durant la rébellion des Patriotes en 1837, et sa participation aux réunions
catholiques ultramontaines comme membre de la cathédrale de Montréal, furent
déterminantes. Son comportement face au massacre de Whitman, son intérêt plus
tardif pour les pratiques ultramontaines, et son intervention lors de
l’établissement des Soeeur canadiennes françaises de la Providence, marquent
son épiscopat. La défense des droits – fréquemment bafouées – des catholiques
d’origine américane et des droits des catholiques face à une population
anglophones largement anti-catholiques, témoigne aussi de son action au Canada
français.
Michael Cottrell
“To be Useful to the
Whiteman and the Indian and the Country at Large”: Constantine Scollen,
Missionary-Priest and Native-White Relations in the West, 1862-1885
The career of Constantine
Scollen, an Irish-born Oblate who served in the West from 1861 to1885, provides
an interesting case study of the ambivalent relationship between nineteenth
century Catholic missionaries and Aboriginal people. As an Oblate, his priority
was the conversion of the Plains tribes, but he also used his knowledge of
Aboriginal culture and languages to assist the government in negotiating
Treaties Six and Seven. However, despite providing assistance to the
government, he laboured to protect Native people from the consequences of
European settlement and to ensure that the government fulfilled its treaty
promises. It is argued that this ambiguity is a key to understanding nineteenth
century missionary-Indian encounters.
La carrière de Constantine
Scollen, un oblat irlandais qui desservit l’Ouest de 1861 à 1885, se prête bien
à une étude des relations entre les missionnaires catholiques et le peuple
aborigène au dix-neuvième siècle. La priorité de cet oblat était la conversion
des tribus des Plaines, mais il recourut aussi sa connaissance de la culture et
des langues aborigènes pour seconder le gouvernment dans ses négociations des
Sixième et Septième Traités. En dépit de l’aid qu’il offrit au gouvernement, il
ne ménagea cependant pas ses efforts pour protéger les Autochtones des
conséquences de la colonisation européene, et veiller à ce que le gouvernement
respecte ses engagements. Un tel paradoxe fournit une clef pour la
compréhension des rapports difficiles entre missionnaires et Indiens au
dix-neuvième siècle.
Patricia O’Connell Killen
Writing the Pacific
Northwest into Canadian and U.S. Catholic History: Geography, Demographics, and
Regional Religion
The Pacific Northwest –
Oregon, Washington, Idaho, British Columbia, Alaska – constitutes a region with
a distinctive religious character. It is largely unchurched, religiously
diverse, and home to substantial numbers of people who express no interest in
religion at all. This has been the region’s character since earliest European
settlement. The Pacific Northwest also is a region that seldom appears in
general religious histories of the United States and Canada. Growing out of
work on a critical edition of the letter press books of A.M.A. Blanchet, first
Roman Catholic bishop of Walla Walla and Nesqually (1846-1879), this paper
argues that attention to two factors – geography and demographics – contributes
to our understanding of the religious character of the region and to our
understanding of challenges to including this region’s Catholic history in the
master narratives of religious histories of the United States.
Le Nord-ouest du Pacifique
(Oregon, Washington, Idaho, Colombie britannique, Alaska) constitue une région
dont le caractère religieux distinctif remonte à la colonisation européenne la
plus avancée. Il est largement dépourvu d’églises, arbrite une diversité de
religions et compte un nombre appréciable d’individus n’exprimant aucun intérêt
pour la religion en général. Néanmoins, il figure rarement dans les historiques
des religions aux Etats-Unis et au Canada. A partir de son éditon critique des
lettres imprimées d’A.M.A. Blanchet, premier évêque catholique romain de Walla
Walla et de Nesqually (1846-1879), l’auteur soutient que des facteurs
géographiques ou démographiques nous aident à comprendre le caractère religieux
de la région et à mesurer le défie d’inclure l’histoire catholique de cette
région dans les récits majeurs de l’histoire religieuse aux Etats-Unis.
Christine Lei
Material Culture at the
Loretto School for Girls in Hamilton, 1861-1971
This examination of how the
Institute of the Blessed Virgin Mary (Loretto Sisters) operated Loretto
Hamilton in Hamilton, Ontario, from 1865 to 1971 in relation to material
culture is a unique approach to the history of these women religious. This
exploration includes an analysis of the archaeological and documented sources
of the buildings, site, location, and interior and exterior structures to
reveal what the Sisters’ values were in the context of the Hamilton house and
school, and within the broader context of the secular world and sacred society
dominated by male clergy. Loretto Hamilton underwent three major periods of
reconstruction and/or reconstruction: 1865 to 1892; 1892 to 1933; and 1933 to
1971. Each period reflects changing educational, social, and cultural mores
throughout the nineteenth and twentieth centuries. Most importantly, the
material culture at Mount St. Mary reveals how the Loretto Sisters spoke as
Catholic educators in a predominantly Protestant society.
Cette étude consacrée à la
direction de l’Institut de la Vierge Sainte Marie par les Soeurs de Loretto à
Hamilton (Ontario), de 1865 à 1971, est une approche unique de l’histoire de
ces religieuses. Elle comprend une analyse des sources archéologiques et
documentées des bâtiments, du site, de l’emplacement et des structures
intérieures et extérieures qui révèlant les valeurs des Soeurs, non seulement
au sein de la maison et de l’école d’Hamilton, mais aussi bien que dans le
contexte plus vaste du monde séculaire et de l’Eglise dominé par un clergé
masculin. Loretto Hamilton a subi trois périodes importantes de construction ou
de reconstruction: (1865-1892; 1892-1933; 1933-1971). Chaque période jalonne le
changement des moeurs pédagogiques, sociales où culturelles au cours des
dix-neuvième et vingtième siècles. Par-dessus tout, la culture matérielle à
Mount St. Mary éclaire les pensées des soeurs de Loretto comme formatrices
catholiques dans une société où prédominaient les protestants.
Elizabeth Smyth
The “True Standing of
Catholic Higher Educational Institutions” of English Canada: The 1901 Falconio
Survey
In July of 1901, Archbishop
Diomede Falconio, Apostolic Delegate to Canada, sent out a one-page survey to
all superiors of institutions of Catholic Higher Education in Canada. Falconio
sought, through the eleven-item questionnaire, to gain insights into the
numbers of pupils, teachers, state certified teachers, textbooks in use, and
spiritual life of the pupils. This paper provides a compilation and
analysis of the raw data provided on the survey forms for the schools of
English Canada. It concludes by identifying directions for further research.
C’est en juillet 1901 que le
Délégué apostolique du Canada, Monseigneur Diomède Falconio, fit parvenir un
questionnaire d’une page à tous les religieux assurant la direction
d’institutions d’enseignement supérieur catholiques au Canada. Monseigneur
Falconio espérait ainsi obtenir, par le biais des onze questions que comprenait
ce questionnaire, des données sur le nombre d’élèves, de professeurs et de
professeurs certifiés pour chacune de ces institutions, ainsi que des
renseignements sur les manuels utilisés en classe et sur les valeurs
spirituelles de ses élèves. Cet exposé compile et analyse les données sur les
écoles anglaises du Canada ainsi recueillies, et apporte en sa conclusion des
suggestions pour des recherches supplémentaires.